Duurzaam ondernemen | De Busspecialist Menu

Duurzaamheid bij De BusSpecialist

Bij De BusSpecialist is duurzaamheid een kernwaarde die we serieus nemen. Als pionier op het gebied van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen in onze branche, zijn we de enige taxivervoerder die actief werkt aan de verduurzaming van ons wagenpark, los van verplichtingen bij aanbestedingen. Op dit moment hebben we al 90 waterstof-aangedreven taxi’s, 300 elektrische taxi’s (waarvan 50 rolstoelvoertuigen) en 400 groengasvoertuigen in gebruik. Daarnaast hebben we eigen laadpleinen met laadinfrastructuur ontwikkeld en gerealiseerd in Amersfoort en Den Haag, en zijn we momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuw laadplein in Rijswijk.

Continue verbetring

We zijn al sinds 2015 ISO 14001-gecertificeerd en richten ons op continue verbetering van onze milieuprestaties. Als onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid sluiten we onze voertuigen en gebouwen niet aan op grijze stroom. We hebben een overeenkomst met Pure Energie voor de levering van 100% groene energie uit eigen bronnen. Dit betekent dat al onze laadpalen en locaties bijdragen aan de werkelijke duurzame uitvoering van onze diensten.

Zelfs onze niet-zero-emissie voertuigen voldoen aan de Euro 6-norm en zijn uitgerust met milieubesparende technologieën, zoals Fuel Save brandstof (20% zuiniger en minder schadelijke stoffen), start-stop systeem, bandenspanningsmeter, toerenbegrenzer, rijstijlindicator en een up-to-date navigatiesysteem. Hierdoor verminderen we de CO2-uitstoot van deze voertuigen met minstens 12%. Daarnaast compenseert Noot elke resterende ton aan uitgestoten CO2 door direct bij te dragen aan het CO2-compensatieprogramma van de brandstofleverancier.

We hanteren een zorgvuldige afvalscheiding en laten ons afval apart verwerken, zoals plastic, oud papier, oud ijzer, olie, oude accu’s, oude banden en oude pc’s. We werken volgens ons duurzaamheidsprogramma “Groen denken is groen doen” dat gericht is op gedragsverandering bij onze medewerkers en organisatie. Dit heeft al geleid tot aanzienlijke vermindering van ons papiergebruik (89% sinds 2018) en energieverbruik.

Visie en Maatregelen op MVO

We anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen, waaronder de krapte op de arbeidsmarkt. We benutten drie andere ontwikkelingen om deze uitdaging aan te gaan: de wens van meer mensen om langer door te werken, ambitie om te groeien in functies, en een grotere bereidheid van opdrachtgevers om samen te werken. We spelen hierop in door actief oudere werknemers te benaderen, onder andere via onze samenwerking met de ANBO. Daarnaast hebben we het opleidingsprogramma “Toegangspoort naar werk” ontwikkeld om werkloze jongeren, ouderen, statushouders en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden en te belonen met een echte baan. Dit heeft al geleid tot tientallen plaatsingen in functies zoals chauffeur, telefonist, facilitair medewerker en administratief medewerker.

Als vervolg op deze activiteiten zijn we eind 2019 gestart met Dam Nederland en EBS om het nieuwe concept “Samen op weg” te ontwikkelen. Via dit concept bieden we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of de wens om over te stappen naar grootschalig personenvervoer een traject van instroom, inwerking en opleiding aan. Binnen dit traject kunnen ze eerst opgeleid worden tot taxichauffeur, met de mogelijkheid om in een periode van één tot vijf jaar door te groeien naar OV (bus)chauffeur.

Voertuigen – Fasering naar Zero Emissie

Bij De Bus Specialist streven we naar de meest duurzame uitvoering van onze diensten, en dit is mogelijk dankzij de ontwikkelingen op het gebied van voertuigen en hun beschikbaarheid. Hoewel er nog uitdagingen zijn bij de grootschalige inzet van zero-emissie voertuigen, zoals beperkte actieradius van elektrische rolstoelbussen en de noodzaak van gegarandeerde laadinfrastructuur, zijn deze uitdagingen zeker te overwinnen.

We hebben momenteel ongeveer 1.750 voertuigen in gebruik, met een gemiddelde leeftijd van 3 jaar. Jaarlijks vervangen en verduurzamen we ongeveer 10% (175) van onze voertuigen. We plaatsen de bestellingen hiervoor al in december, zodat tijdige en gespreide levering in het nieuwe jaar gegarandeerd is. Hierdoor kunnen we altijd tijdig en continu leveren, zelfs bij nieuwe opdrachten.

Onze rolstoelbussen zijn de E-Crafters van Volkswagen, die we al succesvol inzetten voor Regiotaxi Haaglanden. Als personenbussen kiezen we voor de Toyota Pro Ace Electric, die al besteld zijn en volgens planning in april 2022 geleverd worden. We gebruiken ook verschillende modellen voor onze taxidiensten, zoals de Kia E-Niro en de Hyundai Nexo.

Infrastructuur

Naast onze eigen laadplein in Amersfoort zijn we momenteel bezig met de realisatie van een tweede laadplein in Rijswijk. We wachten niet af tot we gefaciliteerd worden, maar nemen zelf onze verantwoordelijkheid. Het nieuwe laadplein in Rijswijk kan gelijktijdig 80 voertuigen opladen.